ŠPIČÁK NA ŠUMAVĚ : ZE ŽELEZNÉ RUDY-ŠPIČÁKU NA OSTRÝ

Ze Železné Rudy-Špičáku na Ostrý

V nitru přírodní památky Královského Hvozdu trůní v nadmořské výšce 1293 m vrchol Velkého Ostrého. Na špičce tvořené skálou je kříž a  opodál horská chata z roku 1897. Můžete sejít též na vrchol Malého Ostrého, který spolu s hlavním vrcholem vytváří siluetu, podle níž se Ostrý nazývá též „ Prsa Matky Boží.“  Vy si k tomuto vrcholu můžete vybrat hned několik cest.

První vede ze Špičáckého sedla po žluté kolem Černého jezera, dále pak již po červené k vodopádu Bílá Strž až k rozcestníku na Statečku. Tam odbočíte vlevo na modře značenou stezku a ta vás dovede k samému vrcholu Ostrého. Pokračovat můžete směrem do Hamrů - Hojsovy Stráže (vlak). Celkem 18 km.

Jako druhou cestu lze zvolit opačnou trasu z Hojsovy Stráže. Z centra obce, kam vás doveze třeba autobus nebo vlak, sejděte po modré dolů k vlakovému nádraží. Pak pokračujte dále do údolí Úhlavy a osady Hamry. Zde odbočuje stezka prudce vzhůru a vede vás až k rozcestí u Statečku a dále k Ostrému. Tato druhá cesta je sice kratší, než  trasa kolem Černého jezera, ale je náročnější.

Další možností je výstup na Ostrý z německé strany. Možností výstupu je mnoho. Jako jednu z nejméně náročných tras doporučují turisté tuto : autem přes hraniční přechodˇEisenstein, za německým přechodem odbočte nahoru a pokračujte přes Lohberg a Lam směr Lambach. Odbočuje se v Lamu na křižovatce u náměstí vpravo. Cca 1 km před Lambachem je odbočka vpravo do lesa. Lesní cestou můžete vyjet autem poměrně vysoko pod Ostrý. Tam je záchytné parkoviště. Od něj vedena cesta na Velký Ostrý, zpět můžete přes Malý Ostrý opět na toto parkoviště.